Ştiri locale

Directorul Multi-Trans: „Chiar şi când vom avea autobuze noi ultramoderne, va mai dura până când oamenii vor înţelege că este mai economic să circule cu autobuzul”

De mai bine de 10 ani, în autobuzele Multi-Trans din Sfântu Gheorghe nu mai există controlori care să îi verifice pe călătorii, șoferii fiind cei care se asigură că persoanele care circulă cu mijlocul de transport în comun au bilet sau abonament.

Directorul societății, Titesz Zoltán, a explicat că decizia de a renunța la serviciile controlorilor a fost luată întrucât costurile cu plata salariilor ar fi fost mult prea mari. Cu toate acestea, este puțin probabil ca un călător să poată circula fără abonament sau bilet valabil, având în vedere că urcarea se face pe ușa din față a autobuzului, iar șoferul verifică fiecare pasager în parte.

Publicitate

„Nu mai avem controlori de foarte mult timp. Gândiți-vă din punct de vedere economic ce înseamnă să avem controlori atunci când circulă mai multe autobuze în oraș, ar trebui să lucreze măcar în două ture, deci ar trebui să avem cel puțin 8 persoane. Chiar și cu salariul minim, gândiți-vă ce înseamnă acest cost pe care, la urma urmei, ar trebui să îl suporte Primăria și, indirect, populația. Nici în urmă cu mai bine de 10 ani, pe când aveam controlori, eficiența nu era mai mare, pentru că și controlorii își fac treaba așa cum și-o fac, sunt oameni și ei. În prezent, călătorii intră în autobuz pe prima ușă și coboară pe cea din spate, iar șoferul este cel care controlează biletele și abonamentele”, a explicat directorul Multi-Trans.

Potrivit acestuia, lipsa controlorilor va fi cu atât mai puțin simțită odată ce compania va intra în posesia celor 12 autobuze ecologice cu propulsie electrică, pe care Municipalitatea le va achiziționa în cadrul proiectului de modernizare a infrastructurii transportului public, ca parte a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă. Cu toate acestea, este nevoie și de o schimbare în mentalitatea călătorilor.

„Ușor, ușor ne îndreptăm către noul sistem prin care nu va fi nevoie de niciun controlor, peste doi ani totul se va contoriza automat, dar aici este vorba despre mentalitatea oamenilor până la urmă, pentru că asta este problema: dacă fiecare ar fi responsabil și nu ar încerca să trișeze, atunci nu am avea probleme și nu ar rămâne paguba pentru buzunarul șoferului, de exemplu. Și la noi în oraș sunt anumite probleme, dar trebuie schimbată mentalitatea. Chiar dacă vom avea autobuze ultramoderne, noi, dotate, mai multe linii, va dura o perioadă, nu știu cât de lungă, până când oamenii o să înțeleagă că este mai economic și pentru ei să călătorească cu autobuzul. E și o responsabilitate a fiecăruia să nu umblăm non-stop cu mașinile, pentru că poluăm natura, blocăm orașul și așa mai departe. O să fie greu dar asta este viitorul”, a mai spus directorul Multi-Trans.

Tot o schimbare a mentalității populației ar fi cheia pentru ca în viitorul apropiat să nu mai existe stricăciuni în stațiile de autobuz și în mijloacele de transport în comun, crede directorul societății, potrivit căruia nici măcar camerele video montate de Primărie în diferite puncte din oraș nu îi descurajează pe unii locuitori să distrugă bunurile publice.

„Din păcate sunt distrugeri și în autobuze, iar la automatele de bilete zilnic se întâmplă câte ceva: de la gumă de mestecat, până la plastic și alte obiecte care ajung în interior și, evident, se blochează acei senzori, se strică. În stații, toate indicatoarele sunt renovate, revopsite recent, la majoritatea am afișat programul, dar câteva dintre ele sunt rupte imediat a doua zi, și atunci gândiți-vă ce înseamnă să le tot punem la loc. Nu putem pune orice material acolo pentru că se poate accidenta omul, nici camere de supraveghere nu putem pune, nu este proprietatea noastră, Primăria a pus mai multe camere video dar tot degeaba, depinde de oameni și de mentalitate”, a mai spus Titesz Zoltán.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio