
Din toamnă vom putea solicita online certificatele de naștere, căsătorie, divorț și deces
Certificatele de naștere, căsătorie, divorț și deces vor putea fi obținute și în format digital, la nivel național sistemul informatic urmând să fie pus în funcțiune etapizat, până în toamna acestui an. Deja de săptămâna aceasta, cetățenii din municipiile Constanța, Cluj-Napoca, Slobozia, Iași, Deva, Sibiu, Timișoara și cei din județul Ilfov pot solicita online documentele de stare civilă, urmând ca din 10 mai să fie introduse și alte unități administrativ-teritoriale din județele Cluj, Constanța, Hunedoara, Ialomița, Iași, Sibiu și Timiș.
Sistemul se află în teste și în județul Covasna, și deși deocamdată nu a fost comunicată data la care va deveni funcțional, termenul limită este 24 septembrie.
„Sistemul a pornit în județul Ilfov, care e județ-pilot, de săptămâna trecută ei deja emit informatic actele de stare civilă (naștere, deces), iar de miercuri au fost incluse 6 municipii din țară. Legea prevede că sistemul trebuie să fie operațional la nivel național din 24 septembrie a.c., până atunci intră pe rând municipiile. Data exactă nu o știm, doar cei de la București știu, ne vor anunța când suntem gata cu aplicația, cu calculatoarele, și atunci va intra și municipiul Sfântu Gheorghe și, ulterior, tot județul. Aplicația este în teste, dar funcționează deocamdată doar în localitățile incluse. Eu sper că ne va ajuta”, ne-a explicat Oláh-Badi Csaba, șeful Serviciului Public Județean de Evidență a Persoanelor Covasna.
„Avem programul dar încă nu putem să lucrăm pe el (…) A fost un program-test, dar pe acela nu am putut să mergem de la început până la capăt, deci nu știu cum va fi, la început probabil va fi puțin mai greu”, ne-a spus și șeful Serviciului Public pentru Evidența Persoanelor Sfântu Gheorghe, Borcsa Ferenc.
Sistemul informatic integrat ar fi trebuit să funcționeze încă din toamna anului trecut, însă Hotărârea de Guvern privind normele metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă a intrat în vigoare abia în luna aprilie.
În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acestui proiect, respectiv în luna septembrie, cetățenii din toată țara vor putea solicita și în versiune electronică certificatele de naștere, căsătorie, deces, divorț sau adeverințele de înhumare.
Aproape 5.500 de acte de naștere, căsătorie sau deces întocmite și 10.200 de certificate eliberate în 2023
Potrivit datelor Serviciului Public Județean de Evidență a Persoanelor Covasna, anul trecut, în cele 45 de unități administrativ teritoriale din județ au fost întocmite 5.458 de acte, din care 1.964 de acte de naștere, 1.045 de acte de căsătorie și 2.449 de acte de deces, iar în ceea ce privește solicitările de eliberare, au fost emise în total 10.200 de certificate, din care 4.989 de certificate de naștere, 1.810 certificate de căsătorie și 3.401 certificate de deces.
Șeful Serviciului Județean, Oláh-Badi Csaba, a explicat că numărul certificatelor solicitate este constant, neexistând creșteri sau scăderi semnificative. Există în schimb solicitări în cazul în care certificatele se pierd, sau la dezbaterea succesiunii, spre exemplu, acesta fiind principalul motiv pentru care numărul certificatelor eliberate este mult mai mare decât cel al actelor înregistrate.
„De exemplu, în luna decembrie 2023 au fost 112 nașteri, 57 de căsătorii, 219 decese și au fost emise 267 certificate de naștere, 95 certificate de căsătorie, 259 certificate de deces (…) La unitățile administrativ-teritoriale din județ am avut un număr de 16 de cereri pentru înregistrarea divorțului pe cale administrativă, dar nu deținem numărul de divorțuri de la instanțe și de la notarii publici”, ne-a explicat Oláh-Badi Csaba.
Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este implementat de Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației și Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, Serviciul de Telecomunicații Speciale și Ministerul Dezvoltării.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Interne, valoarea proiectului a fost de 184.920.864 lei, din care 155.964.263 lei este finanțarea nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională, 28.952.894 lei este finanțarea nerambursabilă din bugetul național, iar 3.705 lei este cofinanțarea eligibilă a beneficiarului (Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor).
Infrastructura integrează o platformă dedicată desfășurării activității tuturor ofițerilor de stare civilă din România, o platformă dedicată cetățeanului, platforma instituțiilor publice partenere – prin intermediul căreia va fi asigurată interoperabilitatea cu administrația publică, și o arhivă electronică în care sunt stocate peste 68,5 milioane de acte de stare civilă digitizate, cuprinzând informații din ultimii 100 de ani, mai exact, începând cu luna ianuarie 1921.
(Ioana Ardeleanu)
