Ştiri locale

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean: „Testarea Covid-19 în școli, un eșec. Din 4.000 de teste rapide, au fost folosite în jur de 200”

Campania de testare Covid-19 în școli este un real eșec, afirmă conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, potrivit căreia, dintr-un total de 4.000 de teste antigen distribuite în unitățile de învățământ din județ, până în prezent s-au utilizat aproximativ 200, marea majoritate în școlile din mediul urban.   

Situația este similară și la nivel național. Potrivit unui comunicat publicat la începutul lunii aprilie pe site-ul Ministerului Educației, în perioada scursă de la revenirea elevilor în băncile școlilor, din data de 8 februarie, au fost folosite mai puțin de 2% din totalul testelor antigen rapide puse la dispoziție de Ministerul Sănătății pentru testarea în școli.

Publicitate

Principalele cauze ale acestui insucces sunt lipsa de personal specializat pentru administrarea testelor antigen rapide, și faptul că părinții le consideră „invazive” sau „traumatizante” pentru copii, drept urmare, nu-și dau acordul pentru testare.

O soluție, cred autoritățile, ar fi utilizarea unor teste non-invazive care ar putea înlătura cele două neajunsuri, respectiv nevoia de personal medical și reticența părinților.   

„Am primit de la DSP 4.000 de teste rapide antigen, care au fost distribuite prin școli, dar s-au folosit puține, nu știu… între 100 și 200, DSP-ul știe mai bine pentru că școlile au raportat direct la DSP. Au fost folosite doar câteva, acolo unde a fost cazul, în școlile din mediul urban și, bineînțeles, doar în cazul în care părinții și-au dat acordul în acest sens. În mediul rural mai puțin pentru că nu avem personal calificat. Avem doar în mediul urban medici școlari sau asistenți, în special la Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc și Întorsura Buzăului. Chiar și domnul ministru a spus că a fost un eșec. Acum s-a pus problema testelor non-invazive, din salivă. Dar întrebările sunt: aceste teste pot fi administrate de oricine, de profesori? Când se fac aceste teste? Dimineața la toată clasa, sau doar dacă observi că un elev are anumite simptome? Trebuie acordul părinților?”, a spus șeful IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre.  

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Radu Szekely, care a fost prezent miercuri în județul Covasna, la conferința de lansare a campaniei „Vaccinare și testare pentru învățare”, a explicat că testarea elevilor, indiferent de metoda utilizată, revine personalului medical specializat, iar acordul părinților este necesar în toate situațiile.

Acesta a mai precizat că în cazul în care vor fi omologate și distribuite în școli, testele non-invazive vor fi utilizate de elevi acasă, așa încât, în cazul apariției suspiciunii de infectare, copiii să poată fi testați de către părinți la domiciliu, înainte de a pleca la școală. 

„Chiar și cu testele non-invazive, sarcina de a le administra nu revine niciodată cadrelor didactice sau personalului din școală. Este o sarcină care îi revine fie personalului medical, fie părintelui. Nici testare în masă nu se va face, pentru că toți specialiștii în statistică și medicină au spus că nu e relevantă testarea în masă. După două ore de la momentul testării te poți infecta, deci nu este relevant. Dacă DSP sau Ministerul Sănătății vor distribui aceste teste non-invazive, prin UAT-uri, către unitățile de învățământ, se dorește ca elevii să meargă cu testul acasă. În momentul în care constată dimineața că au simptome să și-l facă, iar dacă iese pozitiv să stea acasă (…) Se spune că au o acuratețe mare, sunt în proces de omologare și în România, dar încă nu le putem folosi. Ideea este să facem cât mai ușoară și accesibilă pentru părinți testarea. Pe de altă parte, cred că și părinții ar vrea să știe că elevul, copilul este sănătos în momentul în care pleacă la școală”, a spus secretarul de stat. 

Medicul epidemiolog din cadrul DSP Covasna, Ioana Costachi, a declarat că între timp, unitățile de învățământ au în continuare la dispoziție testele antigen, care pot fi administrate doar de către un cadru medical. În cazul în care un elev prezintă simptome, este izolat de restul elevilor și testat, alături de contacții direcți.

Conform IȘJ Covasna, de la reluarea cursurilor față în față, din data de 8 februarie, un număr de 60 de elevi din județ, reprezentând 1,87 la mie din total, și 75 de cadre didactice, reprezentând 2,27% din total, au avut rezultate pozitive la testarea Covid-19.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio