Ştiri locale

CCI Covasna: „Un marketing corespunzător ar putea atrage mult mai mulți turiști în județ”. Top 5 al firmelor din turismul covăsnean

Camera de Comerț și Industrie (CCI) Covasna a realizat o analiză pe baza cifrelor înregistrate anul trecut de firmele din domeniul turismului, comparativ cu anul pandemiei și cu ultimul an normal de dinainte (2019 și 2020).

Raportat la cifra de afaceri totală a firmelor din județ, turismul a reprezentat doar 2,52% în 2021, fiind clasat pe penultimul loc, iar conducerea CCI Covasna este de părere că un marketing corespunzător ar putea atrage mult mai muți turiști în zonă.

Publicitate

„După părerea noastră este loc de mai bine, pentru că bogățiile naturale ale județului, patrimoniul său cultural și evenimentele culturale care s-au dezvoltat bine de-a lungul anilor, precum și rezultatele excepționale ale echipelor de fotbal și baschet din județul Covasna ar putea atrage mult mai mulți turiști cu un marketing corespunzător. Nici potențialul de utilizare a bazelor sportive moderne din județ pentru turismul sportiv nu este neglijabil. Potențialul turistic al județului a fost demonstrat și în 2021, primul an aproape normal după pandemie, deoarece ridicarea restricțiilor interne, incertitudinea și imprevizibilitatea restricțiilor internaționale i-au îndemnat pe mulți dintre rezidenții României spre turismul intern, ceea ce a însemnat și o creștere semnificativă a turismului în județul nostru. Considerăm că 2021 a fost un an aproape normal și nu un an complet normal (pentru turism), deoarece opacitatea normelor internaționale COVID a stimulat în mod artificial turismul intern”, a transmis președintele CCI Covasna, Edler András-György.

Conform analizei CCI Covasna, unitățile de cazare au înregistrat în 2019 o cifră de afaceri de 93.119.264 lei și un profit de 12.229.395 lei, dar anul următor, odată cu apariția pandemiei, au înregistrat pierderi de 1.376.967 lei și o cifră de afaceri de 61.672.835 lei. Cu toate acestea, anul trecut cifra de afaceri a unităților de cazare din județ a fost de 102.140.166 lei, iar în ceea ce privește profitul, rezultatele au fost mai bune față de ultimul an normal de dinaintea pandemiei, fiind înregistrat un profit de 18.561.759 lei.

Restaurantele au înregistrat în 2019 o cifră de afaceri de 88.223.834 lei și un profit de 9.024.886 lei, dar anul următor, odată cu pandemia, cifra de afaceri a scăzut la 66.585.514 lei, iar profitul înregistrat a fost de 3.335.152 lei. Cu toate astea, 2021 le-a adus un profit substanțial operatorilor din acest domeniu – 13.386.841 lei – și o cifră de afaceri de 98.004.811 lei.

În ceea ce privește turoperatorii, deși cifra de afaceri nu a ajuns încă la nivelul ultimului an normal de dinaintea pandemiei, în 2021 aceștia au înregistrat profituri peste nivelul din 2019. Conform analizei CCI Covasna, înainte de pandemie cifra de afaceri înregistrată în acest domeniu a fost de 3.593.656 lei, iar profitul a fost de 617.182 lei. Anul următor, odată cu apariția pandemiei, cifra de afaceri înregistrată a fost de 1.928.604 lei, iar profitul a fost de minus 263.082 lei, în vreme ce anul trecut turoperatorii din județ au înregistrat o cifră de afaceri de 3.435.434 lei și un profit de 864.254 lei.

Creștere inexplicabilă a numărului de angajați din turism în 2020

În ceea ce privește impactul pandemiei asupra locurilor de muncă, cu toate că sectoarele afectate în mod deosebit de restricții și închideri (inclusiv turismul) s-au confruntat cu o „migrație” a angajaților către alte domenii de activitate, în 2020 a existat o creștere inexplicabilă a numărului de angajați din turism.

„În 2021, întreprinderile care activează în sectorul turismului din județul Covasna au trebuit să facă față unui flux turistic mult mai mare decât în anul 2019, cu 34 de angajați mai puțin decât în anul 2019. Ceea ce nu ne putem explica cu adevărat este creșterea numărului de angajați din industria turismului în anul 2020, deoarece anul 2020 a fost marcat de o închidere aproape completă a acestei industrii. Poate că singura explicație plauzibilă este că la începutul anului 2020, când nu a existat nicio pandemie, acest sector se pregătea și el pentru acest sezon, au fost angajați oameni, iar acești angajați au rămas în sistem datorită sprijinului acordat sectorului”, se mai arată în analiza CCI Covasna, care mai arată că anul trecut puțin peste jumătate din veniturile și profiturile realizate de turismul covăsnean au fost generate de unitățile de cazare, iar restul, de serviciile de alimentație publică (AICI).

CCI Covasna a întocmit și câte un „top 5” al principalilor actori din domeniile cazare, restaurante și touroperatori, arătând că primii 5 „jucători” din domeniul cazării reprezintă 81% din cifra de afaceri a acestui domeniu; primii 5 din domeniul turoperatorilor reprezintă 76% din cifra de afaceri a domeniului touroperatorilor, în vreme ce primii 5 actori din domeniul alimentației publice reprezintă doar 30% din cifra de afaceri a acestui domeniu.

La capitolul cazare, primele 5 companii care domină piața din județ sunt:

  1. Imperial Hotel Management SRL(Grand Hotel Bálványos), cu o cifră de afaceri de 40.526.885 lei și 40% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor din județul Covasna în acest domeniu de activitate.
  2. Turism Covasna SA(Hotel Căprioara, Cerbul, Covasna, camping Valea Zânelor), cu o cifră de afaceri de 13.934.684 lei și 14% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor din județul Covasna în acest domeniu de activitate.
  3. Top Star 2000 SRL(Hotel Clermont Covasna) cu o cifră de afaceri de 13.055.072 lei și 13% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor din județul Covasna în acest domeniu de activitate.
  4. Zabola Estate SRL(The Machine House, New Castle Zăbala) cu o cifră de afaceri 9.316.836 lei și 9% din totalul întreprinderilor din județul Covasna în acest domeniu.
  5. TTS Covasna SRL cu o cifră de afaceri de 6.190.446 lei și 6% din totalul înregistrat de întreprinderile din județ în acest domeniu.

Analiza CCI include și date privind eficiența pe paturi a companiilor de top din sectorul de cazare covăsnean, bazate pe informațiile disponibile pe site-ul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului (AICI) cu privire la tipul de cazare, numărul de camere și numărul de paturi, defalcate pe județ, localitate și unitate de cazare.

Cifrele arată că Grand Hotel Bálványos și Zabola Estate înregistrează performanțe mult peste media furnizorilor de cazare din județul Covasna, în vreme ce în cazul Turism Covasna SA, care operează 3 hoteluri, cifra de afaceri anuală / pat este sub media județului.

„Am eliminat din lista Ministerului toate entitățile fizice sau juridice care operează facilități de cazare și care nu sunt întreprinderi, precum și acele entități care nu sunt întreprinderi înregistrate în județul Covasna. Rezultatul final arată că societățile din județul Covasna operează un total de 155 de unități de cazare autorizate, cu un total de 2.162 de camere și 4.578 de paturi. Aceasta reprezintă 60% din numărul total de paturi din județ. Grand Hotel Bálványos și Zabola Estate mărșăluiesc umăr la umăr și ambele au performanțe mult peste media furnizorilor de cazare din județul Covasna (22.311 lei). Acest lucru poate fi explicat în mai multe feluri, dar adevărul este că, fără un management adecvat, aceste rezultate nu ar fi putut fi obținute. Bineînțeles, suntem convinși că atât locația, cât și serviciile premium au un impact mare asupra rezultatelor. Celălalt pol este Turism Covasna SA unde cifra de afaceri anuală pe pat este sub media județului (19.654 lei). Acest lucru nu este neapărat o vină a managementului, ci în opinia noastră se datorează mai mult faptului că orașul Covasna este caracterizat de turismul balnear și are încă o componentă socială semnificativă, care este probabil principalul segment de piață pentru aceste hoteluri. Prin urmare, tarifele camerelor sunt foarte scăzute”, se mai arată în analiza CCI Covasna.

Sursa citată mai precizează că pentru fiecare operator hotelier există și venituri care nu sunt legate de paturi, de exemplu din evenimente, dar toate companiile incluse în Top 5 „sunt pe picior de egalitate”. O excepție ar fi serviciile de SPA oferite de Grand Hotel Bálványos, care în prezent nu au concurent în județ, și astfel există un mic avantaj față de Zabola Estate, aflat pe locul doi în ceea ce privește cifra de afaceri / pat.

Datele de bilanț utilizate de CCI au fost furnizate de Ministerul Finanțelor, iar informațiile privind cazarea au fost extrase de pe site-ul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, fiind analizate doar companiile care activează în județul Covasna, astfel că serviciile turistice prestate de persoane fizice, PFA-uri, asociații sau fundații nu au fost incluse în analiză.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio