Ştiri locale

Când trebuie să ne echipăm mașina pentru iarnă și ce fel de anvelope alegem. Recomandările IPJ Covasna pentru sezonul rece

Se apropie sezonul rece, luni dimineaţă au fost deja temperaturi negative în toată zona noastră, iar pentru a fi pregătiți și a nu fi luați prin surprindere de primele ninsori, polițiștii covăsneni vin cu o serie de recomandări pentru șoferi, astfel încât aceștia din urmă să fie în siguranță în trafic.

Într-un interviu la We Radio, șefa Serviciului Rutier din cadrul IPJ Covasna, cms. şef Ramona Cozma a explicat care este momentul în care șoferii trebuie să își echipeze autovehiculele cu anvelope de iarnă.

Publicitate

„Legea nu precizează o dată anume pentru momentul în care trebuie să ne echipăm autovehiculul cu anvelope de iarnă. Prin absurd, dacă ninge în luna august, partea carosabilă este acoperită cu zăpadă și nu avem anvelope de iarnă riscăm să fim sancționați contravențional. Toată lumea vehiculează data de 1 noiembrie ca moment al debutului sezonului rece, respectiv momentul în care noi ar trebui să avem anvelopele de iarnă montate, dar așa cum am explicat, nu este o dată stabilită. Data de 1 noiembrie este data intrării în vigoare a modificărilor aduse Codului Rutier, modificări care au avut în vedere conducerea fără anvelope de iarnă atunci când partea carosabilă este acoperită cu zăpadă, gheață sau polei”, a explicat cms-șef Ramona Cozma.

Potrivit acesteia, este recomandat ca șoferii să se informeze despre condițiile meteo-rutiere înainte de a porni la drum, iar odată ce temperaturile scad sub pragul de 7 grade Celsius, să facă programare la service-ul auto pentru a schimba anvelopele de vară cu unele potrivite sezonului rece.

„Odată ce temperaturile scad sub pragul de 7 grade Celsius, șoferii ar trebui să facă o programare la service-ul auto pentru a monta anvelopele de iarnă pe autovehicul, ca să nu fie luați prin surprindere. Vremea este schimbătoare, dimineața deja avem temperaturi în jurul a 0 sau chiar -1 grad Celsius, așa că este un moment oportun pentru ca șoferii să își schimbe anvelopele, ca să nu se aglomereze mai târziu”, a mai explicat șefa Serviciului Rutier al IPJ Covasna.

Amenzi de până la 2.900 de lei pentru șoferii „luați prin surprindere” de primele ninsori

Ea a mai explicat că șoferii care nu își echipează corespunzător autoturismul în funcție de condițiile meteo riscă amenzi de până la 2.900 de lei, maximul prevăzut de lege, dar și reținerea certificatului auto.

„Este vorba despre o sancțiune contravențională, prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni, între 9 și 20 de puncte amendă, adică amenzi pornind de la 1.305 lei și până la 2.900 lei, cu posibilitatea achitării a jumătate din minim în 15 zile, dar și măsura tehnico-administrativă a reținerii certificatului de înmatriculare. Aș prefera să nu ajungem să luăm astfel de măsuri față de conducătorii auto, ci aceștia să înțeleagă că este necesar ca toată lumea să fie pregătită în momentul în care debutează sezonul rece”, a mai spus comisarul șef.

Totodată, Poliția le recomandă șoferilor să se asigure că sistemul de climatizare este funcțional, iar odată cu apariția ninsorilor, înainte de plecarea de pe loc, să se asigure că parbrizul, luneta și geamurile laterale sunt curățate corespunzător.

Cum alegem anvelopele de iarnă și cât de sigure sunt anvelopele All-Season

În ceea ce privește anvelopele All-Season, folosite pentru toate anotimpurile, și despre care recent Registrul Auto Român a precizat că sunt acceptate, dar nu iarna, în cazul în care acestea nu au simbolurile M+S, reprezentanții Nexxon – unul dintre cei mai mari distribuitori de anvelope și camere de aer din România, au transmis printr-un comunicat de presă că șoferii nu pot fi sancționați atâta timp cât anvelopele all-season, cât și cele de iarnă, au inscripționate pe lângă M+S, și simbolul „3 vârfuri de munte și fulg de zăpadă”.

„Anvelopele care au inscripționate pe peretele lateral simbolurile: M+S, M.S. sau M&S pot fi folosite în România și în timpul iernii, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă sau polei. Marcajul M+S indică faptul că anvelopa poate fi folosită și iarna, dar anvelopa NU a fost testată în condiții de iarnă. Menționăm că marcaje M+S se pot regăsi și pe anvelopele pentru SUV-uri și 4×4, chiar dacă acele anvelope nu sunt anvelope de iarnă sau all season. Conform noilor reglementări Europene, atât anvelopele all season cât și cele de iarnă trebuie să aibă inscripționate pe flancul anvelopei, pe lângă M+S, și simbolul “Three Peak Mountain SnowFlake”, care înseamnă că anvelopa a fost testată în condiții de iarnă, conform metodei ETRTO (Europian Tyre and Rim Technical Organisation). Prin urmare, atât timp cât posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc în România, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă sau polei, anvelopele marcate cu literele M+S, M.S. sau M&S NU POT FI SUPUŞI UNOR SANCȚIUNI! În cazul în care călătoriți în afara țării, este bine să vă informați despre legislația țării vizitate sau tranzitate, privind marcajele obligatorii pe anvelope, deoarece în unele țări (de exemplu Germania) sunt reglementări stricte care obligă folosirea anvelopelor cu 3 vârfuri de munte și fulg de zăpadă în timpul iernii”, se arată în comunicatul transmis de echipa Nexxon.

Și reprezentanta IPJ Covasna a explicat că șoferii trebuie să își doteze mașinile doar cu anvelope care să aibă inscripționate „M”, de la „mud” (noroi) şi „S”, de la „snow” (zăpadă), indiferent de denumirea comercială pe care acestea o poartă.

„Anvelopele All-Season sunt de fapt o denumire comercială a anvelopelor. Nu există o prevedere legală în România care să le interzică, dar nu sunt recomandate datorită climatului României. Cele recomandate sunt, așa cum spune și producătorul, cele care au inscripția M+S, M.S. sau M&S (Mud and Snow – noroi și zăpadă), nu contează dacă este desenat pe ele un fulg, sau nu. În momentul în care carosabilul este acoperit cu zăpadă, anvelopele All-Season nu fac față. Recomandarea este ca șoferii să opteze pentru cauciucuri adecvate, cu inscripțiile M+S, în orice combinație vin ele”, a explicat cms-șef Ramona Cozma.

Potrivit Agerpres, Uniunea Europeană a introdus o nouă metodă de etichetare a anvelopelor, cu scopul îndrumării consumatorilor către alegerea unor anvelope de iarnă mai calitative din punct de vedere al siguranţei şi, în acelaşi timp, mai prietenoase cu mediul.

Noua etichetă aduce în atenţia consumatorilor: aderenţa anvelopei pe carosabilul ud, care se măsoară pe o scală de la A la E şi oferă informaţii cu privire la gradul mare sau mic la care maşina se va opri pe drumuri ude, în cazul frânării bruşte; zgomotul la rulare (reducerea zgomotului la rulare contribuie la reducerea impactului condusului asupra mediului); respectiv impactul asupra consumului de combustibil (alegerea unor anvelope potrivite înseamnă parcurgerea unui număr mai mare de kilometri şi reducerea emisiilor de CO2).

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate