Ştiri locale

Mai e mult până departe! Atenţiile date medicilor, o „boală” de care încercăm să scăpăm la Sfântu Gheorghe

În ultimii ani Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe a trecut printr-o serie de lucrări de reabilitare și modernizare, au fost achiziţionate echipamente şi dispozitive medicale de ultimă generație, iar lucrurile nu se opresc aici. În următorii ani Unitatea de Primiri Urgențe ar urma să se extindă, iar spitalul va beneficia de primul heliport din județ. (Detalii AICI) Însă am vrut să aflăm cât de mulțumiți sunt locuitorii orașului Sfântu Gheorghe când vine vorba de serviciile medicale de care pot beneficia acum, față de cele din urmă cu 10 ani.

„Am fost internată, pentru că sunt însărcinată pentru a treia oară, dar sunt mulțumită și de condiții, și de medici, de tot. Este mult mai curat față de cum era în anii trecuți, mâncarea e mai bună, am fost chiar foarte mulțumită”, ne-a declarat o mămică proaspăt externată.

Publicitate

O altă doamnă, care de curând a fost internată la Spitalul Județean de Urgență din Sfântu Gheorghe, spune că singurul lucru de care se poate plânge este că pacienții de pe Secția de Boli Infecțioase nu sunt izolați cum ar trebui, și în felul acesta se internează pentru o afecțiune, și pleacă acasă cu alta, pentru că microbii circulă ușor: „Nu am înțeles de ce se țineau ușile de la saloane deschise. Am luat de acolo un microb, un virus gripal, care m-a ținut la pat încă două săptămâni după. În schimb, am avut un medic foarte bun, care și-a dat interesul să mă fac bine cât mai repede.”

„Nu e organizat, trebuie să faci programare, eu mi-am făcut la domnul doctor Papuc în urmă cu câteva luni și abia acum am reușit să ajung, iar la telefon dacă suni ți se răspunde foarte greu”, ne-a declarat un pacient.

Lipsurile din sistem, nepăsarea medicilor sau faptul că nu știm să apreciem cât de urgentă e problema noastră ne țin cu orele pe coridoare?

Foarte mulți pacienți se plâng de cozile interminabile din fața cabinetelor, și de programările pentru investigațiile medicale decontate de Casa de Asigurări de Sănătate, pentru care ajung să aștepte și câteva luni.

„Spitalul și Policlinica trec printr-o perioadă de investiții majore și acest lucru se vede. Am constatat recent însă că scade nivelul de calitate al asistenților medicali, iar cozile rămân aceleași. La fel și lipsa de bun-simț a multor pacienți, care își fac programări și apoi nu se prezintă la consult”, spune o tânără.

„Avem un spital foarte modern și curat în Sfântu Gheorghe, dar există o mare problemă: nu avem doctori, nu avem asistente, mai nimic, suntem bătaia de joc a acestui oraș”, ne-a declarat un domn, în vreme ce un altul se întreabă dacă: „E normal ca pentru o investigație RMN să fii programat peste 9 luni?”

Un bărbat din localitatea Arcuș, care a fost nevoit să meargă la Urgențe cu soția pentru că acesteia i se făcuse rău, ni s-a plâns că așteapta de câteva ore bune pe coridor, și în ciuda faptului că femeia avea de luat zilnic un anumit număr de medicamente, lucru pe care l-ar fi comunicat și personalului medical, nimeni nu i-a dat femeii tratamentul: „Stăm de câteva ore bune aici, pacienții sunt înăuntru și încă nu a venit medicul specialist să vadă care e situația. Așa funcționează lucrurile în România… Am dat de două ori telefon la Ambulanță, că era ocupat, și până au venit i s-a făcut rău soției. (…) Medicamentele ei le am în plasă, nu a luat niciunul astăzi, și are 9 de luat. Nu m-a întrebat nimeni dacă i-am adus, deși i-am spus de două ori unei doamne de aici. Mi s-a spus să aștept să vină medicul de gardă. Nici nu mai zic, trăim în România…”

„Fără șpagă nu te bagă nimeni în seamă”

Majoritatea oamenilor încă mai cred că în niciun spital de stat din țară nu pot beneficia de consultații sau tratament fără bani, deși normal ar fi ca medicul să-şi facă meseria pentru care este plătit, mai ales că salariile din sistemul sanitar au fost majorate de curând, iar pacientul să fie tratat fără a mai fi nevoit să contribuie cu „mici atenții”. Cu toate astea, foarte mulți continuă să ofere șpagă pentru că altfel, cred ei, ar fi lăsați să moară pe holurile spitalelor, sau ar trebui să aștepte mult și bine până să fie băgați în seamă:

„Medicii și asistentele nu mi-au cerut șpagă, nu mă pot plânge de lucrul acesta, însă nu pot să zic că nu le-am dat eu o recompensă la final, pentru că doamna doctor a fost extrem de amabilă și în câteva zile m-a făcut bine”, ne spune o doamnă.

„Mama mea a fost în ianuarie la Spital să facă un test EKG pentru efort. S-a dus fără programare pentru că trebuia făcut urgent și cu programare mai ai de așteptat. În plus, testul acesta e făcut de medicul cardiolog în mod normal, iar dacă nu ești pacientul lui nu te primește. Deși sunt o grămadă de medici cardiologi care au cabinete particulare, nu au și bicicletă, de exemplu, pentru testul respectiv, iar expertiza o cere. L-a făcut, l-a plătit pe medic, și după ce i-a luat banii i-a zis, oarecum ironic, că mai trebuie să plătească pentru o anumită hârtie. Acolo s-a văzut că nu a fost mulțumit de suma pe care a primit-o”, spune o tânără.

„Am spune mai multe, dar să nu cumva să ne audă cineva…”

Din păcate, de cele mai multe ori oamenii se tem să vorbească atunci când sunt întrebați și preferă să se ascundă în spatele conturilor din mediul online pentru a recunoaște ce îi supără. În luna martie, pe pagina noastră de Facebook vă prezentam mesajul fostului ministru al sănătății, Vlad Voiculescu, prin care românii erau îndemnați să nu mai dea șpagă în spitale, iar dacă li se cere, să apeleze la linia telefonică anticorupție. Așa am reușit să aflăm că, de fapt, românii și-au păstrat mentalitatea de pe timpuri, și de teama de a nu primi îngrijiri medicale de o mai proastă calitate decât consideră că ar merita, se grăbesc să îndese plicuri cu bani în buzunarele personalului medical.

„Păi dacă nu dai șpagă cine te bagă în seamă?!”, spune o cititoare a paginii de Facebook We Radio, și de aceeași părere este un alt tânăr care spune că fără bani personalul medical „te lasă să mori”.

„Dacă nu dai șpagă există riscul să nu mai scapi întreg… Și cu șpagă e greu să te vadă cineva. Din păcate ești tratat în funcție de cum și cât dai”, completează o altă utilizatoare.

„E o molimă ce nu se va vindeca niciodată, indiferent de salariile din sănătate”, spune un localnic, iar o tânără spune că medicii „Se uită la tine cu ură, te-ar da afară pe ușă. Din păcate abia când scoți plicul ți se zâmbește.”

O doamnă îi propune ministrului sănătății „să meargă prin spitalele din țară încognito”, pentru că, afirmă ea, va avea surprize, în vreme ce un alt cititor scrie: „Și datul și luatul sunt moștenire. Din păcate dacă nu dai nu te bagă în seamă, dar acum, că le-au dublat salariile, cât poți da ca să îi și mulțumești?”

„Să nu generalizăm!”

Am vrut să aflăm și poziția oficială a conducerii Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” când vine vorba despre toate aceste probleme de care se plâng pacienții și aparținătorii lor, și am luat legătura cu managerul instituției, András-Nagy Róbert, care ne-a explicat că situația nu poate fi tratată la modul general: „Nu zic că nu există medici care nu îi bagă în seamă pe pacienți până nu li se bagă bani în buzunar, dar să nu generalizăm. Noi, conducerea spitalului, nu încurajăm, mai mult, condamnăm situațiile în care medicul cere sume de bani în prealabil pentru a duce la bun sfârșit actul medical. Însă trebuie să facem o distincție între situațiile în care se cer sume de bani pentru a se face actul medical, și situația în care familia, în semn de mulțumire, îi oferă medicului atenții. Cel puțin la noi, în majoritatea secțiilor, se refuză astfel de atenții.”

Cât despre problema cozilor de la cabinetele medicale, a numărului mare de pacienți de la Unitatea de Primiri Urgențe și a programărilor pentru investigațiile decontate de CNAS pentru care oamenii sunt nevoiți să aștepte și câteva luni, managerul spitalului ne-a explicat că lucrurile nu stau chiar așa cum le prezintă pacienții și că de multe ori tindem să exagerăm când vine vorba despre problemele noastre.

„Problema este că o mare parte din prezentările la Urgență sunt din cauză că pacienții evită sistemul de medicină primară, adică ori nu se duc, ori sunt trimiși de către medicii de familie direct la Urgență, ceea ce nu este în regulă. Sigur că aceste situații au și ele un substrat legal, dar mai ales financiar, în sensul că în jur de 2,5% din totalul bugetului CNAS este alocat investigațiilor în Policlinică, ceea ce e foarte puțin. De aceea sunt programările de două-trei luni la un RMN, de aceea sunt programările de o lună-două la analizele medicale, și așa mai departe. Ar trebui alocate niște sume la acest capitol. La Urgență sunt situații în care unii pacienți trebuie să aștepte mai multe ore, noi facem analize ale timpilor de așteptare și nu poate fi vorba despre pacienți care au așteptat 4 ore, eventual dacă atât a durat întreaga procedură. Asta pentru că ce se vede din sala de așteptare nu este același lucru cu ce se vede înăuntru. Sunt și alți pacienți în față, în funcție de gravitate”.

(Ioana Ardeleanu)

 

Publicitate
Publicitate
banner we radio