Lista cu toate schimbările fiscale care intră în vigoare de la 1 august. Ce se scumpește

Primele măsuri fiscale aprobate de Guvernul condus de Ilie Bolojan vor intra în vigoare de la 1 august. Coaliția PSD-PNL-USR-UDMR a fost nevoită să găsească metode pentru reducerea deficitului bugetar, după ce statul a cheltuit mai mult decât și-a permis în ultimii doi ani, iar astfel s-a ajuns la acest pachet de măsuri.

De la 1 august rămân două cote TVA: 11% și 21%

De la 1 august vor intra în vigoare noile cote TVA. Până acum, România avea trei cote TVA: 5%, 9% și 19%. Vor rămâne numai două cote: 11% și 21%.

Cota de 11% se va aplica numai pentru: alimente, medicamente, cărți, HoReCa, lemne de foc, apă potabilă, canalizare, apă pentru irigații în agricultură și îngrășăminte.

În rest, toate serviciile și produsele din România vor fi taxate cu TVA 21%. Inclusiv panourile fotovoltaice, locuințele de sub 120 mp și un preț mai mic de 120.000 euro, sau protezele dentare. Și aceste categorii beneficiau până acum de TVA redus.

Cum te va afecta acest lucru? De exemplu, prețul unui apartament cu două camere va crește de la 100.000 euro (TVA 9%), până la 110.000 euro (TVA 21%).

TVA pentru alimente va ajunge de la 9 la 11%, ceea ce înseamnă că un coș de cumpărături de 100 lei se va scumpi cu 2 lei. Un cofraj cu 10 ouă se va scumpi cu 20 de bani, în timp ce un kilogram de pulpă de porc se va scumpi cu 50 de bani.  Tot de la 9 la 11% va ajunge și TVA pentru medicamente, energie, apă și canalizare.

În cazul hainelor și electrocasnicelor, TVA va ajunge de la 19% la 21%. Astfel, pentru o rochie pe care plătim 150 lei, vom avea înregistrată o scumpire de 2,50 lei. Un telefon de 1.685 de lei va avea o scumpire cu 28 de lei. 

CASS pentru pensiile de cel puțin 3.000 de lei

Guvernul și-a propus să crească și numărul de contribuabili la bugetul CASS (contribuția la asigurările sociale de sănătate) până la 10 milioane de persoane. Potrivit Ministerului Sănătății, în prezent, numai 6,5 milioane de români ar contribui la acest buget. În timp ce numărul beneficiarilor ar ajunge la 16,5 milioane de oameni.

În acest sens, se va aplica CASS pentru seniorii care încasează lunar o pensie de cel puțin 3.000 de lei, iar contribuția se aplică numai pentru suma ce depășește acest prag.

Cu alte cuvinte, dacă aveți o bunică a cărei pensie ar fi de 4.000 de lei, atunci statul îi aplica 10% pentru 1.000 de lei. Asta înseamnă că statul va păstra 10% din 1.000 de lei, adică 100 de lei.

De asemenea, pensiile vor rămâne înghețate cel puțin până la 1 ianuarie 2027. La fel se va întâmpla și cu salariile din sectorul bugetar.

Cum vor fi afectați șoferii

De la 1 august va intra în vigoare și o majorare cu 10% a accizelor pentru alcool, tutun și combustibil (benzină și motorină).

Astfel, de luna viitoare, prețul unui litru de motorină va crește cu cel puțin 40 de bani. De exemplu, dacă motorina costă acum 7,40 lei / litru, prețul va ajunge la 7,80 lei / litru. Scumpirile vor intra în vigoare de pe 1 august, de la miezul nopții.

Guvernul a aprobat și creșterea prețului pentru rovinietă. De exemplu, tariful pentru 12 luni va fi aproape dublu. Va ajunge de la 28 de euro, la 50 de euro. Iată noile prețuri pentru rovinietă, pentru mașinile din categoria A:

  • Valabilitate 1 zi: 3,5 euro
  • Valabilitate 10 zile: 6 euro
  • Valabilitate 30 zile: 9,5 euro
  • Valabilitate 60 zile: 15 euro
  • Valabilitate 12 luni: 50 euro

În plus, ne așteptăm și la o creștere a prețului pentru asigurările RCA. Guvernul nu a mai prelungit plafonarea prețului pentru acestea. Până la 1 iulie, prețul RCA a fost plafonat la nivelul din februarie 2023.

Taxe mai mari pentru vicii

Așa cum am menționat mai sus, de la 1 august vor crește anumite accize cu 10%. Băuturile alcoolice se vor scumpi, la fel și pachetele de țigări și țigarete. Inclusiv cele pentru dispozitivele electronice. De exemplu, un pachet de țigarete s-ar putea scumpi cu aproape 2 lei.

Guvernul a decis să majoreze și impozitarea câștigurilor obținute din jocuri de noroc sau pariuri sportive. Iată care va fi noul sistem de impozitare, de la 1 august:

Câștiguri de cel mult 10.000 lei = Impozit 4%

Între 10.000 și 66.750 lei = Impozit de 400 lei + 20% pentru suma ce depășește 10.000 lei

Peste 66.750 lei = Impozit de 11.750 lei + 40% din suma ce depășește 66.750 lei

Alte măsuri de la 1 septembrie și 1 ianuarie

De la 1 septembrie intră în vigoare noul sistem de acordare al burselor pentru elevi. Iată ce burse vor rămâne în vigoare, sumele încă nu sunt stabilite:

  • Burse de merit pentru medii peste 9 (numai primii 15% din clasă)
  • Burse sociale (pot fi acordate suplimentar burse pentru mamele minore, 700 de lei / lună, dacă își vor continua studiile)
  • Burse tehnologice

De la 1 ianuarie vor intra în vigoare noi măsuri. Una dintre ele va fi majorarea impozitului pe dividende, de la 10%, la 16%.

Tot de la 1 ianuarie ar trebui să se schimbe și modul în care va fi calculat impozitul pe proprietate. În toamnă vom afla ce formulă va fi folosită începând de anul următor.

Distribuie, să afle şi alţii
Publicitate
Publicitate