Ştiri locale

140 de posturi din Primăria Sfântu Gheorghe, „blocate” de angajaţii din teatre. O iniţiativă legislativă ar putea schimba acest lucru

O lege veche de mai bine de un deceniu, care obligă unitățile administrative locale să se limiteze la un anumit număr de posturi disponibile în organigramă, în funcție de numărul locuitorilor, blochează angajările în mai multe primării din țară.

În aceeași situație se află și Primăria Sfântu Gheorghe, unde circa o treime dintre posturi sunt „blocate” de angajații instituțiilor de cultură aflate în administrarea Municipalității, iar autoritățile locale spun că în aceste condiții nu mai pot face angajări pe posturi esențiale.

Publicitate

Concret, pe fondul necesității reducerii drastice a aparatului bugetar, în contextul crizei economice din 2010, Guvernul a introdus prin ordonanță de urgență un mecanism prin care, anual, în funcție de evoluția numărului populației, Ministerul Finanțelor și Ministerul Administrației Publice trebuie să recalculeze mediile pe baza cărora prefecturile comunică numărul maxim de posturi care pot fi ocupate la nivelul tuturor unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

Legea exceptează de la aceste calcule personalul din anumite capitole bugetare, cum ar fi Asistența socială, Poliția Locală sau Evidența Persoanelor, însă nu vorbește despre angajații din Cultură. Astfel s-a ajuns ca un număr de 140 de posturi din organigrama Primăriei Sfântu Gheorghe să nu poată fi ocupate, spre exemplu, de personal specializat în achiziții publice sau investiții.

„În acest moment, legea vorbește de Poliția Locală separat, practic poți să ai un angajat la 1.000 de locuitori în Poliția Locală, care nu intră în numărul maxim de posturi. Se vorbește separat de Evidența Populației, se vorbește despre zona socială, deci angajații de la Direcția de Asistență Socială nu intră în acest număr, însă legea nu vorbește despre zona culturală. Până acum am vorbit despre o discriminare financiară din perspectiva acelor autorități locale care au în subordine instituții de cultură, dar aici vorbim despre o discriminare din punctul de vedere al zonei de funcționare, pentru că noi avem 140 de oameni angajați la teatre, și am putea avea în aparatul propriu 140 de oameni în plus, care să se ocupe de investiții, de proiecte. Nu aș vrea eu să angajez 140 de oameni, să nu mă înțelegeți greșit, dar cu siguranță ar mai încăpea 20 de oameni în zona de proiecte, de investiții, sunt destul de multe zone unde ar trebui să avem mai mulți angajați, pentru că avem foarte multe proiecte. Am avea nevoie și de birouri, pentru că dacă mâine aș angaja 20 de persoane nu aș avea unde să le așez la masă”, a explicat primarul Antal Árpád, în cadrul unei conferințe de presă.

Recent, deputatul UDMR de Covasna, Miklós Zoltán, fost consilier local în cadrul Primăriei Sfântu Gheorghe, a iniţiat un proiect de lege care prevede exceptarea domeniului culturii de la calcul. Săptămâna trecută, în cadrul emisiunii „Parlamentul României”, difuzată de TVR1, deputatul a declarat că inițiativa legislativă a fost adoptată de Senat și se află în prezent în dezbatere la Camera Deputaților.

„Vorbim despre o discriminare, din punctul meu de vedere, care trebuie rezolvată. La începutul anului, primăriile comunică numărul maxim de posturi în care trebuie să se încadreze. În acest număr maxim de angajaţi, primăriile trebuie să se încadreze cu tot cu capitolul cultură, deci cei care au teatre, opere şi filarmonici în subordine, trebuie să se încadreze în acest număr maxim de posturi inclusiv cu acele persoane care sunt angajate la acele instituţii de cultură. Sunt alte primării unde teatrele şi operele sunt în subordinea Ministerului Culturii, iar în cazul lor există un spaţiu de mişcare mult mai mare, numărul de posturi pe care le pot ocupa este mult mai mare, pentru că teatrul din oraşul respectiv nu aparţine de primărie ci de Ministerul Culturii. Iniţiativa mea legislativă are ca scop exceptarea capitolului Cultură de la acest număr maximal de posturi, astfel încât acele primării care au teatre să nu stea legate de mâini pentru că nu mai pot angaja persoane. Suntem în perioada în care primăriile au nevoie de oameni de specialitate, pentru proiecte europene, şi aşa mai departe, şi nu cred că ar fi corect să pună problema să desfiinţeze instituţii de cultură ca să se creeze spaţii pentru a angaja oameni în primărie”, a declarat Miklós Zoltán.

Deputatul a mai precizat că circa 35% din personalul Primăriei Sfântu Gheorghe este încadrat la cultură, fiind vorba despre angajații Teatrelor „Tamási Áron”, „Cimborák şi „Andrei Mureşanu”, respectiv cei ai Casei de Cultură „Kónya Ádám”.

„N-ar fi corect să ne punem întrebarea pe care dintre aceste 4 instituţii să o desfiinţăm pentru ca Primăria să aibă posibilitatea să angajeze oameni, pentru că nu are personal suficient la compartimentul Proiecte Europene, sau în alte părţi. Trebuie să limităm cumva această supradimensionare, dar trebuie să acceptăm faptul că în anumite locuri există o restricţie din acest punct de vedere, care trebuie eliminată, pentru că acele primării trebuie să meargă înainte, sunt foarte multe proiecte pe care trebuie să le facă, şi nu se pot ocupa de ele pentru că nu au personal suficient”, a mai spus deputatul.

Primarul Antal Árpád a declarat că Asociația Municipiilor din România a transmis o adresă către Parlament prin care își arată susținerea față de acest proiect de lege, însă edilul s-a arătat sceptic în privinţa şanselor ca această iniţiativă să treacă, precizând că Ministerul de Finanţe are „un reflex ca nimeni să nu angajeze în plus, cu toate că nu priveşte bugetul de stat”.

„Noi, Asociația Municipiilor din România, chiar am trimis o adresă către comisiile de specialitate din Parlament, prin care susținem acest proiect de lege, dar sunt un pic sceptic (…) Nu știu dacă are șanse să treacă, pentru că Ministerul de Finanțe are de obicei o atitudine destul de negativă la acest capitol (…) Teatre, opere și filarmonici au doar consiliile județene și municipiile, deci nici măcar la nivel de orașe nu există aceste instituții, iar la nivel de municipii și județe oricum ne străduim noi să rezolvăm problemele din bugetele noastre”, a mai spus primarul.

În 2010, acest algoritm de calcul, introdus prin ordonanță de urgență, a facilitat disponibilizarea a aproximativ 54.000 de persoane din administrația locală (26,2% din total), ducând la o reducere a cheltuielilor de personal de 1,5 miliarde lei (29,1% din total), potrivit Mediafax.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio